Сайт душпастиря Павла
КНИГА ЗЛАГОДИ
Віросповідання і вчення Лютеранської Церкви.
ВЕЛИКИЙ КАТЕХІЗИС Мартіна Лютера
ПРО ТАЇНСТВО ВІВТАРЯ
- Так cамо як ми чули про Святе Хрищення, так само ми мусимо поговорити і про інше Таїнство, а саме – нам слід розглянути наступні три питання: Що це таке? Які його благословення [яка від нього користь]? Хто його приймає? І все це міститься в словах, котрими Христос запровадив дане Таїнство,
- і котрі кожен, хто хоче бути християнином і приходити до Причастя, мусить знати. Бо ми не бажаємо допускати до Причастя і давати його тим людям, котрі не знають, що вони прагнуть [цим] отримати, чи чому вони приходять [до Причастя]. Слова ж ці такі:
- “Господь Ісус ночі тієї, як виданий був, узяв хліб, подяку віддав, і переломив, і давав Своїм учням, і сказав: Прийміть, споживайте, це тіло Моє, що за вас ламається. Це робіть на спомин про Мене! А взявши чашу, і подяку вчинивши, Він подав їм і сказав: Пийте з неї всі, бо це кров Моя Нового Заповіту, що за багатьох проливається на відпущення гріхів! Це робіть, коли тільки будете пити, на спомин про Мене”.
- Тут ми також не збираємося встрявати в суперечки і дебати з наклепниками і богозневажниками, що перекручують дане Таїнство, але прагнемо, перш за все, пізнати (як і у розділі про Хрищення) те, що має першочергове значення, а саме – що суттю всього цього Таїнства є Слово і запровадження, чи заповідь Божа. Бо дане Таїнство не було винайдене чи запроваджене у вжиток якоюсь людиною, але запроваджене Христом, без всякої людської участі у цім ділі.
- І як Десять Заповідей, молитва “Отче наш” і Апостольський Символ Віри зберігають свою суть і вартісність, незважаючи на те, що ви ніколи не виконуєте, не молитеся і не віруєте в них, так і це стародавнє і шановане Таїнство залишається непохитним, нічого не втрачає і анітрошки не маліє, навіть якщо ви використовуєте і відправляєте його негідно.
- Чи ви гадаєте, що Бог погодиться змінити Свою постанову, підлаштовуючи її під те, що ви чините і у що ви віруєте? Бо ж в усіх людських ділах все залишається таким, яким Бог сотворив і учинив це, незалежно від того, як ми використовуємо чи застосовуємо це по відношенню до себе.
- Про це необхідно твердити постійно і твердо, бо таким чином можливо відкинути і заперечити балаканину майже усіх фанатів. Бо вони розглядають Таїнства, як щось-таке, що стоїть збоку і не пов’язане із Словом Божим, тобто як щось-таке, що чинимо ми самі.
- Отже, що ж таке Таїнство Вівтаря?
Відповідь така: Це правдиве Тіло і Кров Господа нашого Ісуса Христа, що міститься у хлібові і вині, і що є під виглядом хліба і вина, котрі нам, християнам, заповідано Словом Христовим їсти й пити. - І як ми казали про Хрищення, що це не просто вода, так і тут ми кажемо, що Причастя – це хліб і вино, але не лише хліб і вино, що подібні до того хліба і вина, котрі зазвичай подаються на стіл, але це хліб і вино, що містяться в Слові Божім і об’єднані з Ним.
- І саме Слово Боже (кажу я вам) робить Таїнство Таїнством – так, що це не просто хліб і вино, але є і називається Тілом і Кров’ю Христовими. Бо сказано: Accedat verbum ad elementum et fit sacramentum – тобто: “Коли Слово додається до якоїсь природньої [матеріальної] субстанції, вона стає Таїнством”. Це висловлювання Святого Августина настільки витончене і вірне, що навряд чи він зміг би сказати щось краще. Слово Боже, мусить творити Таїнство з матеріальної субстанції, в протилежному ж випадку остання залишається лише матеріальною субстанцією і більше нічим іншим.
- Отже, це не слово наказу якогось князя чи імператора, але Слово Його [Божественної] Величності, до стіп Якого мусять впасти всі творіння, підтверджуючи і погоджуючись з усім, що Він каже, і приймаючи це з цілковитою шаною, страхом і покорою.
- Цим Словом ви можете зміцнювати ваше сумління, кажучи: “Якщо сто тисяч демонів, разом з усіма фанатами, вигукнуть в один голос: “Як можуть хліб і вино бути Тілом і Кров’ю Христовими?” – тощо, я знаю, що усі духівники і вчені разом узяті не мають тієї мудрості, котра міститься навіть у одному мізинчику Його Божественної Величності.
- Отже тут присутнє Слово Христове: “Прийміть, споживайте, це Тіло Моє… Пийте з неї всі, бо це кров Моя Нового Заповіту…” тощо. На цьому ми перебуваємо і хотіли би поглянути на тих, хто намагається навчати Його змінювати те, що Він сказав.
- Дійсно правда, що якщо ви відкидаєте Слово, чи розглядаєте його без Слова, то ви маєте не що інше, як просто хліб і вино. Але якщо до них додано Слово, як це і мусить бути, то ним ви маєте правдиве Тіло і Кров Христові. Бо як вуста Христові промовляють про це, так воно і є, оскільки Він ніколи не обманює і нікого не вводить в оману”.
- Тому легко відповісти на різноманітні запитання, що ставлять людей у замішання в даний час – наприклад: “Чи може навіть порочний священик служити і відправляти Таїнство?” – і інші запитання, на кшталт цього.
- Бо тут ми приходимо до висновку і стверджуємо – навіть якщо відвертий негідник приймає чи відправляє Причастя, це Таїнство залишається правдивим, тобто людина споживає правдиве Тіло і правдиву Кров Христові, так само, як у випадку, коли воно [споживається чи] відправляється належним чином. Бо воно засноване не на святості людей, але на Слові Божому. І як жоден святий на землі, жоден ангел на небі не може перетворити хліб і вино в Тіло і Кров Христові, так і ніхто не може змінити чи переробити його [Причастя], навіть якщо його використовують негідно.
- Бо Слово, через яке це стало Причастям і було запроваджене, не стає фальшивим через людину чи її невір’я. Бо Бог не каже: “Якщо ви віруєте чи гідні, то споживайте Моє Тіло і Мою Кров, але Він каже: “Візьміть, споживайте,…Пийте…усі”, “Це є Тіло Моє…Це є Кров Моя…” І також: “Це чиніть…”а саме – те, що я роблю зараз, запроваджую, даю і зобов’язую вас споживати).
- Це рівнозначно тому, щоб сказати: “неважливо, гідні ви чи негідні, ви маєте тут Його Тіло і Кров силою і чеснотою цих слів, котрі додаються до хліба і вина”.
- Зверніть увагу і запам’ятайте це добре. Бо на ці слова спираються всі наші засади, весь наш захист і запобігання від усіх хиб і помилок, котрі будь-коли виникали чи ще можуть виникнути.
- Отже ми стисло розглянули перше питання, що належить до сутності Причастя. Тепер заглянемо трохи далі і розглянемо питання про дієвість і благословеннях, через котрі, фактично, це Таїнство було запроваджене. Це питання також є одним з найнеобхідніших для того, щоб ми могли знати – що нам слід шукати і прагнути отримати від цього Таїнства.
- І це очевидно випливає зі слів, котрими ми щойно згадували: “… це Тіло Моє, що ЗА ВАС ламається. Це Кров Моя Нового Заповіту, що ЗА БАГАТЬОХ проливається на відпущення гріхів…”
- Якщо висловлюватися небагатослівно, це те само, що сказати: “Ми приходимо до Причастя тому, що в ньому ми отримуємо такий скарб, котрим і в котрому ми знаходимо відпущення гріхів”. Чому? Тому, що при цьому промовляються слова, що дають нам це. Бо для того Він зобов’язує мене їсти й пити [Тіло і Кров Христові], щоб це Таїнство могло належати мені і бути мені корисним [бути моїм благословенням] , як тверда обіцянка і символ скарбу, та, як той самий скарб, котрий призначено для мене, щоби протистояти моїм гріхам, смерті і усякому нещастю.
- З цієї причини воно [Причастя] дійсно назване поживою для душі, що живить і зміцнює нову людину. Бо через Хрищення ми народжуємося знову [народжуємося згори]. Але, як ми вже казали в людині все-таки залишається стара, розбещена природа тіла і крові, і існує так багато перепон і спокус диявола і світу, що ми часто втомлюємося, знесилюємося, а іноді також спотикаємося.
- Отже, Причастя дане для щоденної їжі та підтримки, щоб віра могла підбадьорюватися і міцніти, щоб не відпасти у цій битві, але навіть ставати все міцнішою і міцнішою.
- Бо нове життя мусить так скеровуватися таким чином, щоб вона (віра) постійно росла і розвивалася.
- Але їй доводиться випробовувати великий спротив. Бо диявол – це розлючений ворог, котрий, бачачи, що ми протистоїмо йому і атакуємо стару людину, і що він не може перевернути нас силою, починає підкрадатися і підступати з усіх боків, використовує усі засоби і хитромудрі способи і не відстає, доки, врешті-решт, не стомить нас – так, що ми або відрікаємося від своєї віри, або опускаємо руки і стаємо млявими чи нетерплячими і роздратованими.
- Отже, саме з цією метою тут дано утіху – щоб серце, що відчуває, що тягар стає надто тяжкий, могло отримати нову силу і підтримку.
- Але тут наші мудрі духівники – ці розумники – втішають себе, виявляють усе своє “високе мистецтво” і всю свою “мудрість”, волаючи щоб усі чули: “Як можуть хліб і вино прощати гріхи чи покріпляти віру?” Хоча вони чують і знають, що ми не кажемо цього про хліб і вино, тому що сам по собі хліб – це просто хліб, але ми говоримо про такий хліб і вино, котрі є Тілом і Кров’ю Христовими, і до котрих додано слова [постанови]. Це, стверджуємо ми, воістину є скарбом, через котрий віднаходиться таке прощення.
- І єдиний шлях, котрим воно передається і присвоюється нам, міститься в словах (“за вас ламається”, “за вас проливається”). Бо в них ви маєте, як підтвердження того, що вони даються вам, як скарб і дар.
- Отже, Тіло Христове ніколи не може бути безплідним і марним, нічого не виробляючим і таким що не приносить ніякої користі. Одначе, яким би не був скарб сам по собі, він мусить бути вміщений в Слові і піднесений нам, в протилежному випадку ми ніколи не зможемо пізнати чи знайти Його.
- Тому, коли кажуть, що Тіло і Кров Христові не підносяться нам [не ламається і не проливається за нас] при відправі Причастя, а відповідно, ми не отримуємо прощення гріхів під час цього Таїнства – це також марні і порожні слова. Бо хоч діла [викуплення] звершена, і прощення гріхів здобуте на хресті, все ж воно не може досягти нас якимось іншим шляхом, окрім Слова. Бо щоб ми, в протилежному випадку, знали про те, що це досягнене і дається нам, якщо б це не викладалося нам через проповіді чи промовленого Слова? Звідки б знали люди про спасіння, як вони його осягнули б і застосували б до себе, якби вони не покладалися б на Писання і не увірували в Євангеліє?
- Але тепер усе Євангеліє і Член Символу Віри: “Вірую в Духа Святого; в єдину, святу, Християнську Церкву; в спільноту святих; прощення гріхів…” – через слово втілюється в це Таїнство і надаються нам. Тому чому ж ми повинні дозволяти відривати цей скарб від Таїнства, коли наші опоненти змушені визнати, що це – ті само слова, котрі ми чуємо звідусіль у Євангелії, і вони не можуть сказати, що ці слова, що прамовлені під час відправлення Причастя, марні – так само, як вони не сміють сказати, що все Євангеліє чи Слово Боже не має відношення до цього Таїнства і марне?
- Таким чином ми тепер маємо ціле Таїнство, як щодо того, що воно саме по собі являє, так і те, що воно нам дає і які благословення приносить. Тепер нам слід також розглянути питання про те, хто є людиною, що приймає цю силу і це благословення. На це можна відповісти кількома словами, так само, як ми відповідали, коли розглядали вище питання про Хрищення і інші питання – кожен, віруючий в те, що слова [постанови] проголошують, і в те, що вони нам приносять [по-правді приймає силу і благословення Причастя]. Бо вони промовляються чи проголошуються не камінню і не колодам, але тим, хто їх чує. Їм [тим хто чує] Він каже: “Прийміть, споживайте…”
- І, оскільки, Він пропонує і обіцяє прощення гріхів, воно не може бути прийняте інакше як вірою. Цієї віри Він Сам вимагає в Слові, кажучи: “…за вас ламається, …за багатьох проливається…” Цим Він ніби стверджує: “Я даю це і зобов’язую вас споживати й пити, щоб ви могли претендувати на це як на своє і користуватися цим”.
- Отже, кожен, що приймає ці слова і віруючий, що проголошене ними є істиною, має це[приймає благословення Причастя]. Той же, хто не вірує в це, не має нічого, оскільки він дозволяє, що це пропонувалося йому марно, і відмовляється від використання такого спасаючого добра. Скарб дійсно неприхований [доступний] і вміщений перед дверима кожної людини, та воно покладене прямо йому на стіл, та необхідно, щоб він також вимагав його і мав тверду віру, що все є саме таким, як стверджують слова [запровадження].
- В цьому й полягає усе християнське підготування до гідного отримання Причастя. Бо, оскільки даний скарб цілковито і повністю представляється в словах [постанови], воно не може бути осягнутим і застосованим інакше як серцем. Бо такий дар і зовнішній скарб не можуть бути захоплені рукою і затиснені в кулак.
- Піст, молитва тощо, дійсно можуть послуговувати зовнішнім приготуванням і засобом навчання дітей, щоб тіло було загнуздане і мало належне шанування до Тіла і Крові Христових. Та все-таки тіло не може вхопити і застосувати до себе те, що дається при відправі Причастя. Але це здійснюється вірою в серці, вірою, котра розрізняє цей скарб і прагне його.
- Сказаного вище цілком достатньо для стислого настановлення про те, що являє собою дане Таїнство у загальних рисах. Все інше, що необхідно сказати про це, можна розглянути іншим разом.
- На завершення, оскільки тепер ми володіємо правдивим розумінням [того, що таке Причастя] і вченням про це Таїнство, життєво необхідні проповідь і напучення про те, що б люди не дозволяли цьому скарбові, що щоденно дається серед християн, проходити повз них непоміченим, тобто щоб ті, хто вважає себе християнами, з готовністю споживали це гідне шанування Таїнство [якомога] частіше.
- Бо ми помічаємо, що люди виявляють лінощі і байдужість по відношенню до нього. І існує величезна кількість людей, котрі слухають Євангеліє а потім – оскільки навіженість Папи відмінене, і ми звільнені від його законів і примусу – ходять цілий рік, два, три, а то й більше, без Причастя, ніби вони є такими міцними християнами, що не потребують більше цього Таїнства.
- Дехто дозволяє собі утримуватися і ухилятися [від Причастя] під приводом нашого вчення, що ніхто не повинен приходити до причастя, окрім тих хто відчуває голод і спрагу, котрі мусять наполегливо спонукати їх до цього. Декотрі стверджують, що це діла добровільна, а не примусова, і що достатньо того, що вони просто вірують, не приходячи до Причастя. І в більшості випадків вони заходять так далеко, що (в своїх серцях) грубіють і, врешті решт, починають зневажливо ставитися як до Таїнства Вівтаря так і до Слова Божого.
- Отже, дійсно, як ми вже казали, нікого ні в якому разі не можна примушувати чи силувати [приходити до Причастя], щоб нам не запровадити нового способу умертвлювання душ. Все-таки, повинно бути відомим, що люди, котрі утримуються і ухиляються від Таїнства на протязі довшого часу, не повинні [не можуть] вважатися християнами. Бо Христос заповідав ставитися до цього Таїнства не як до театрального дійства, але пропонував Своїм християнам споживати і пити [Тіло і Кров], роблячи це на спомин про Нього.
- І насправді, ті, хто є справжніми християнами і поціновують Таїнство, як коштовне і святе дійство, спонукають себе до його споживання. Але все-таки, для того, щоб малоосвічені і немічні люди, котрі також хотіли б бути християнами, були б більше схильні до розгляду причини і необхідності [отримання Причастя], ми приділимо даному питанню трохи уваги.
- Бо як у інших питаннях, що належать до віри, любові і терпіння, недостатньо лише навчати і настановляти, але необхідно також щоденно навчати, так і тут необхідно повсякчасно проповідувати, щоб у людей не з’явилася апатія і байдужість [до даного Таїнства], оскільки ми знаємо і відчуваємо, що диявол повсякчас, усіма своїми силами протистоїть, відводить геть і відмовляє від цього, як і від усього, що чинить християнин.
- Перш за все, ми маємо зрозумілий текст із правдивих слів Христових: “Це робіть на спомин про Мене!” Ці слова заповідають і зобов’язують кожного, хто прагне бути християнином, використовувати і приймати дане Таїнство. Тому кожен, хто вважається учнем Христа, до котрих Він тут і звертається, також мусить вважати на ці слова і дотримуватися цього – не з примусу, коли його змушуватимуть люди, але через покірність Господу Ісусу Христу і щоби догодити Йому.
- Якщо ж ви кажете: “Але до цього додаються слова: “… коли тільки будете …”- тому, мовляв, Він нікого не примушує, але залишає це на наш розсуд”,
- то відповідь така: “Це так, одначе ніде [в Біблії] не написано, що нам ніколи не слід цього робити”. Так, саме з того, що Він промовляє слова: “… коли тільки будете…” випливає, що ми повинні робити це часто. І це додається з тієї причини, що Він бажає, щоб ми отримували дане Таїнство добровільно і вільно, не будучи прив’язаними до якогось певного часу, як, наприклад, чиниться, коли юдеї святкують Пасху, котру вони зобов’язані споживати лише один раз у рік, лише в чотирнадцятий день першого повного місяця, ввечері, і цей день їм (було) заборонялося змінювати. Цими словами Він ніби каже: “Я запроваджую для вас Пасху, чи Вечерю, котру вам слід провадити не лише раз на рік, в даний, конкретний вечір, але часто – там і тоді, де і коли ви цього забажаєте, відповідно можливостям і потребам кожного з вас, без прив’язування до якогось конкретного місця чи часу”.
- Хоча, згодом, Папа перекрутив це все і знову зробив з Причастя якесь юдейське свято.
- Отже, ви розумієте, що споживання Причастя зовсім не було покинуте на ваш власний розсуд – так, щоб ви могли нехтувати ним. Бо зневажливим ставленням [до Причастя] я називаю ситуацію, коли людина дозволяє собі на протязі тривалого часу ухилятися від нього, і коли вона, хоча ніщо йому не заважає скористатися (ще) більшою свободою і взагалі не бути християнином, ні у що не вірувати і не молитися. Бо одне [Причастя] також заповідане Христом, як і друге [вірити і молитися]. Але, якщо ви бажаєте бути християнином, то мусите час від часу згадувати і виконувати цю заповідь.
- Тому що заповідь ця мусить спонукати вас до випробовування себе, коли ви думаєте: “Що ж це я за християнин? Якщо я є таким, то я, звісно, повинен мати хоча б малесеньке прагнення до виконання того, що мій Господь заповідав [мені] чинити”.
- І дійсно, через те, що ми маємо настільки негативне ставлення до Причастя, легко зрозуміти, якими християнами ми були б у часи папства, а саме – що ми споживали Таїнство лише з примусу і зі страху перед людським наказом, без усякої [внутрішньої] прихильності і любові, ніколи не беручи до уваги заповідь Христову.
- Але ми ніколи не примушуємо нікого [приходити до Причастя], так само нікому не слід цього робити для того, щоб прислужитися чи вгодити нам. Однак вас мусить спонукати і приневолювати саме по собі те, що Він бажає цього, і що Йому це угодне, Ви не повинні відчувати, що люди примушують вас до віри чи до якогось доброго діла. Ми лише говоримо вам про те, що вам слід було б робити, лише напучуванням вас до цього, і не більше того, причому не заради нас, але заради вас же самих. Він запрошує і приваблює вас, якщо ж ви нехтуєте цим запрошенням, то вам прийдеться самим відповідати за це.
- Такий мусить бути перший доказ, особливо для тих, хто холодний і байдужий – щоб вони могли поміркувати над цим і пробудитися. Бо безсумнівною правдою, котра підтверджується моїм особистим досвідом, і з котрою кожен зустрінеться у своєму житті, є те, що якщо людина подібним чином ухиляється від Причастя, вона з дня на день стає все більше байдужою, холодною і, врешті-решт, втрачає до нього усяку шану.
- Щоб запобігти цьому ми дійсно мусимо випробовувати своє серце і сумління, роблячи як люди, що прагнуть бути у правильних стосунках з Богом. Отже, чим більше ми чинимо це, тим більше будуть тепліти і запалюватися наші серця, і, завдяки цьому, вони ніколи не вистигнуть повністю.
- Але якщо ви кажете: “А що, коли я відчуваю себе не підготованим?” Відповідь така – я також відчував подібні докори сумління і спокуси, котрі, головним чином, залишилися нам у спадок від минулих часів, коли ми перебували під владою Папи, і коли люди гризли себе, намагаючись з’явитися перед Богом цілковито чистими, щоб Бог не зміг знайти в нас ні найменшої вади. Через це ми стали настільки нерішучими, що кожен може запросто заціпеніти і сказати самому собі: “Ой леле! Ти негідний!”
- Бо тоді природа і розум починають ганьбити нашу негідність, порівнюючи її з великими і коштовними благами. І тоді вона (наша негідність) має вигляд, як затемнений ліхтар на сліпучому сонці, чи як гній поряд з коштовним камінням. Так як природа і розум бачать це, вони відмовляються наблизитися [до Причастя] і зволікають до того часу, доки не приготуються – так, що один тиждень приходить на зміну іншому, одне півріччя переходить в інше і т.д.
- Але, якщо ви вважатимете за необхідне взяти до уваги те. наскільки благими і чистими ви є, і працювати над собою до того часу, доки не зникнуть ваші докори сумління, то ви ніколи не прийдете до Причастя.
- Тому ми мусимо розрізняти людей. Бо ті, хто розпусник, норовливий і розбещений, не повинні бути допущеними до Причастя, бо вони не підготовані до отримання прощення гріхів, оскільки вони не прагнуть того і не бажають бути доброчесними.
- Але інші, не такі черстві і розпутні люди, ті, котрі прагнуть бути благочестивими, не повинні відлучати самі себе [від Причастя], не дивлячись на те, що вони духовно слабкі і не позбавлені недоліків і вад, як сказав Святий Іларій: “Якщо якась людина не вчинила такого гріха, за котрий вона справдливо може бути вигнана з громади і не вважатиметься більше християнином, то вона не повинна залишатися без Причастя, щоб не позбавляти себе життя”.
- Бо ніхто не досягне такого стану, що не збереже багатьох щоденних недоліків у тілі та крові.
- Тому такі люди мусять знати, що це найбільша премудрість – знати, що наше Таїнство не залежить від нашої гідності. Бо ми охрищуємося не тому, що ми гідні і святі, так само, як до сповідання гріхів ми приходимо зовсім не тому, що ми чисті й безгрішні, але навпаки – тому, що ми бідні, мізерні люди, і саме тому, що ми негідні. Якщо, звичайно, йдеться мова про таку людину, котра не прагне ніякої благодаті і відпущення гріхів, рівно як не має ні найменшого наміру змінювати своє життя.
- Але кожен, хто радісно і з готовністю хотів би отримати благодать і утіху, мусить спонукати себе [приходити до Причастя] і не дозволяти нікому відлякувати себе, але казати: “Я насправді хотів би бути гідним. Але я приходжу не на основі своєї гідності, а на основі Твого Слова, тому, що Ти заповідав це, [і я приходжу] як людина, котра з радістю прагне бути Твоїм учнем, незалежно від того, чи гідний я”.
- Але це тяжко, так, як ми постійно зустрічаємося з тією перешкодою, що більше споглядаємо на себе самих, ніж на Слово і вуста Христові. Бо природа бажає діяти таким чином, щоб пошукувати підпори і підстави лише в собі – а де цього вона вчинити не може, там вона відмовляється ступити й крок. Цього достатньо для першого пункту.
- По-друге, окрім даної заповіді існує також і покликана ще більше спонукати і підбадьорювати нас обітниця, про котру ми чули вище. Бо тут ми маємо добрі коштовні слова: “… це Тіло Моє, що за вас ламається… це кров Моя Нового Заповіту, що за багатьох проливається на відпущення гріхів!”.
- Ці слова, як я вже казав, проповідуються не колодкам і камінню, але мені і вам. У протилежному разі Він цілком міг би промовчати і не запроваджувати ніякого Таїнства. Отже, зарахуйте себе до цих слів “ЗА ВАС”, щоб Він не звертався до вас намарне.
- Бо Він пропонує нам скарб, котрий Він приніс нам з Небес, і прийняти котрий він ласкаво запрошує нас також і в інших місцях [Священного Писання], як наприклад, коли Він говорить в Євангелії від Матвія 11:28 : ”Прийдіть до Мене, усі струджені та обтяжені, і Я вас заспокою!”
- Отже, звичайно ж, цей гріх і ганьба, коли Він настільки сердечно і вірно навчає і закликає нас до нашого найвищого і найвеличнішого блага, а ми чинимо так стримано і недовірливо, і зволікаємо так довго [не споживаючи Причастя], що охолоджуємося і черствіємо серцем, втрачаємо любов і прагнення до цього.
- Ми ніколи не повинні розглядати Причастя, як дещо шкідливе, як щось таке, від чого нам би було ліпше ухилитися, але мусимо шанувати його за чистий, благотворний, утішливий засіб [ліки], що дають нам спасіння і утіху, що зціляє нас і дарує життя як нашій душі, так і нашому тілу. Бо де душа зцілена, там і тіло також звільняється від тягаря. Чому ж ми чинимо так, ніби це отрута, споживання котрої приносить смерть?
- Звичайно ж, правда, що ті, хто зневажливо ставиться до Причастя і живе не по-християнськи, отримують його для своєї шкоди і прокляття. Бо ніщо не буде доброчинним чи цілющим для них, як у ситуації із хворою людиною, котра через свої забаганки їсть і п’є усе, що заборонено їй лікарем.
- Але ті, хто розважливо ставиться до своєї немочі, хоче позбутися її і прагне отримати поміч, мусять ставитися до Причастя лише, як до коштовного засобу від присутньої в них отрути. Бо тут, в Причасті, ви отримуєте з вуст Христа прощення гріха, котре містить і несе з собою благодать Божу і Духа Святого з усіма Його дарами, захистом, прихистком і силою проти смерті, диявола і всякого нещастя.
- Таким чином, ви маєте від Бога як заповідь, так і обітницю Господа Ісуса Христа. Окрім того, ви відчуваєте свій гнітючий, злиденний стан, і тому заповідь, запрошення і обітниця, надані вам, повинні спонукати вас [споживати Причастя частіше]. Бо Він Сам каже: “Лікаря не потребують здорові, а слабі!”, тобто ті, хто виснажений і обтяжений своїми гріхами, страхом смерті, спокусами тіла і диявола.
- Отже, якщо ви обтяжені і відчуваєте свою неміч, то йдіть з радістю до цього Таїнства [до Причастя] і отримайте покріплення, утіху і силу.
- Бо якщо б вам потрібно було б чекати до того часу, доки ви визволитеся від вашого тягаря, щоб прийти до Причастя чистими і гідними, то ви назавжди залишилися б осторонь.
- Бо у цьому випадку Він виносить присуд і каже: “Якщо ти чистий і благочестивий, то не потребуєш Мене, а Я, відповідно, не потребую тебе”. Таким чином, негідними називаються лише ті люди, що не відчувають свого беззаконня і не бажаючі вважатися грішниками.
- Але якщо ви кажете: “Що ж мені робити, якщо я не можу відчути такого виснаження чи відчути голод і спрагу за Таїнством?” Відповідь така – тому, хто перебуває у такому стані [розуму], що не розуміє свого стану, я не можу порадити нічого ліпшого, ніж покласти руку собі на серце, щоби переконатися – чи у них також є ще тіло і кров. І якщо так, то вирушайте і прочитайте для свого добра Послання Святого Павла до Галатів, щоб дізнатися, які плоди родить ваше тіло. У частині 5:19 і далі Павло промовляє так: “Учинки тіла явні, то є: перелюб, нечистість, розпуста, ідолослуження, чари, ворожнечі, сварка, заздрість, гнів, суперечки, незгоди, єресі, завидки, п'янство, гулянки й подібне до цього”.
- Отже, якщо ви позбавлені відчуття цього, то хоча б повірте Писанням. Вони не обмануть вас, і вони знають ваше тіло ліпше за вас самих. Так, Святий Павло каже у Римлян 7:18: “Знаю бо, що не живе в мені, цебто в тілі моїм, добре…” Якщо святий Павло може казати таке про своє тіло, то нам не варто думати, ніби ми кращі від нього, чи що ми від нього святіші.
- Той факт, що ми не відчуваємо цього, говорить нам лише про те, що наш стан ще гірший [ніж стан Павла], бо це є стан прокаженого тіла, котре нічого не відчуває, хоч проказа лютує і продовжує ширитися.
- І все-таки, як ми вже казали, якщо ви не відчуваєте всього цього, то (хоч би) повірте Писанням, котрі ухвалюють вам вирок. І, коротко кажучи, чим менше ви відчуваєте свої гріхи і беззаконня, тим більше у вас причин і підстав приходити до Причастя в пошуку помочі і засобів від своєї хвороби.
- По-друге, озирніться навколо і погляньте – чи ви живете у світі, а якщо ви не знаєте, то запитайте про це своїх ближніх. І якщо ви ще у цьому світі, то не думайте, що тут у вас буде мало гріхів і страждань. Бо лише розпочніть діяти, як бажаюча стати благочестивою і прихильником Євангелія людина, то ви побачите, що усі люди перетворяться на ваших ворогів, і більше того, будуть завдавати вам шкоди, зло і чинити насильство по відношенню до вас, даючи вам при цьому безліч приводів до гріха і ганджу. Якщо ви не випробували цього [cамі], то нехай вам про це розкажуть Писання, в котрих ви знайдете багато свідоцтв про те, що являє собою цей світ.
- Окрім того, ви завжди будете мати за своєю спиною диявола, котрого ви не зможете остаточно і цілковито розтоптати ногами, тому що навіть Сам наш Господь не зміг уникнути його цілковито.
- А що ж являє собою диявол? Він саме такий, яким його називають Писання – він неправдомовець і вбивця. Неправдомовець, котрий веде серце на загибіль, геть від Слова Божого, і засліплює його настільки, що ви не можете відчути свого нікчемного стану і прийти до Христа. Вбивця, котрому тяжко бачити, що ви живете хоча б одну годину.
- Якщо б ви бачили, скільки кинджалів, дротиків і стріл спрямовані на вас щосекунди, то ви були б раді приходити до Причастя як найчастіше. І немає іншої причини, через котру ми відчуваємо себе настільки безпечно і поводимося настільки необережно, окрім тієї, що ми не думаємо і не віруємо, що живемо у тілі і в цьому злому світі, тобто у царстві диявола.
- Отже, спробуйте, займіться цим, випробуйте себе чи озирніться трохи довкола і лише прийміть те, що Писання говорять про все це. І навіть якщо ви все-одно нічого не відчуваєте, то у вас ще більше підстав гірко оплакувати свій жалюгідний і мізерний стан як перед Богом, так і перед братом своїм. Потім дослухайтесь до порад інших людей, дозвольте їм молитися за вас і не припиняйте цього до того часу, доки цей тягар не буде знятий з вашого серця.
- Потім ваш убогий стан обов’язково стане очевидним, і ви побачите, що ви загрузли у два рази глибше, ніж всякий інший грішник, і більше за нього маєте потребу у Причасті, щоб перемогти той жалюгідний стан, котрий ви, на жаль, не бачите – так, щоб, з благодаті Божої, ви могли відчувати його більше і все більше прагнути Причастя, особливо тому, що диявол з усіх своїх сил протистоїть вам і постійно чатує у засідці, щоб нашкодити вам, зруйнувати вашу душу і тіло, не залишає вас у безпеці жодної години. Як же швидко він звалить вас у тяжке і жалюгідне становище, якщо ви не очікуєте цього!
- Отже, нехай це буде напученням не лише для дорослих і досвічених, але також для молодих людей, котрих потрібно навчати і приводити до розуміння християнського вчення. Бо так Десять Заповідей, Символ Віри і Господня Молитва можуть просто прищеплюватися нашій молоді, щоб молоді люди споживали їх із задоволенням, з усією серйозністю, і таким чином, мали звичку застосовувати їх у своєму житті від самої юності.
- Бо виховання літніх людей майже завершене, так що ці і інші речі не можуть бути досягненні, якщо ми не будемо навчати людей, котрі прийдуть після нас [наступні покоління] і прийдуть на зміну нам у нашому служінні і роботі, щоб вони також успішно виховували своїх дітей, щоб Слово Боже і Християнська Церква могли бути збереженими.
- Таким чином, нехай кожен голова сім’ї знає, що його обов’язок, заповіданий йому Богом – навчати цім речам своїх дітей і настановляти тому, що вони мусять знати. Бо, оскільки вони охрищені і зараховані до Християнської Церкви, їм також гасолоджуватися нцим Таїнством, щоб вони могли нам служити та бути нам корисними. Бо вони усі вони по-правді мусять допомагати нам вірувати, любити, молитися та боротися проти диявола.
"Благодать вам та мир нехай примножиться в пізнанні
Бога й Ісуса, Господа нашого!" (2 Петра 1:2).
Українська Лютеранська Церква.
Copyright
Rev. Pavlo
При використанні матеріалів цього сайту робіть ланки на нього.
При використанні матеріалів цього сайту робіть ланки на нього.