Сайт душпастиря Павла
КНИГА ЗЛАГОДИ
Віросповідання і вчення Лютеранської Церкви.
ВЕЛИКИЙ КАТЕХІЗИС Мартіна Лютера
- Ця проповідь призначена і розпочата для настанов дітей і звичайних людей. Тому в давнину вона називалась грецькою “Катехізисом”, тобто наставлянням дітей,
- навчанням їх тому, що необхідно знати кожному християнину, щоб той, хто цього не знає, не був зарахований до християн, зарівно як і не був допущений ні до яких Таїнств, подібно тому як, наприклад, ремісник, не розуміючий правил і звичаїв свого ремесла, виганяється геть і вважається непридатним.
- Тому ми повинні постійно й грунтовно навчати молодь тим основам, котрі розкриваються в катехізисі, або напучування для дітей, і спонукати їх до самостійних вправ та заняттям в цій ділянці.
- Таким чином, кожен батько сім’ї повинен, щонайменше раз в тиждень опитувати і перевіряти своїх дітей і працівників, щоб впевнитися, що вони знають про це, або що вивчають, коли цього не знають, і якщо вони не знають цього, то правильно повчати їх цьому.
- Бо я добре пам’ятаю ті часи, та й до цього часу дійсно можна зустріти неосвічених літніх людей, котрі нічого не знають про ці речі, котрі, одначе, йдуть до Хрищення, беруть участь у Святому Причасті і використовують все, що належить до християн, хоча причасники повинні знати більше і мати більш повне розуміння всього християнського вчення, ніж діти і нові вчені.
- Однак для звичайних людей ми вважаємо достатнім знання трьох основних частин, які зберігаються в Християнстві здавна, хоча мало що з цього викладалося і трактувалося правильно до того часу, доки як старі так і молоді, покликані і маючі бажання бути християнами, не ознайомилися з цим і не були навчені цьому належним чином. Ось ці три складові частини:
По-перше
ДЕСЯТЬ ЗАПОВІДЕЙ БОЖИХ
- Я - Господь, Бог твій. Нехай не буде тобі інших богів передо Мною!
- Не призивай Ймення Господа, Бога твого, надаремно, [бо не помилує Господь того, хто призиватиме Його Ім’я надаремно]!
- Пам’ятай день святий, щоб святити його! [Пам’ятай день cуботній, щоб святити його!]
- Шануй свого батька та матір свою, [щоб довгі були твої дні на землі]!
- Не вбивай!
- Не чини перелюбу!
- Не кради!
- Не свідчи неправдиво на свого ближнього!
- Не жадай дому ближнього свого!
- Не жадай жінки ближнього свого, ані раба його, ані невільниці його, ані вола його, ані осла його, ані всього, що ближнього твого!
По-друге
ОСНОВНІ СТАТТІ НАШОЇ ВІРИ
- 1. Вірую в Бога Отця Всемогутнього, Творця неба і землі.
- 2. (Вірую…) в Ісуса Христа, Сина Його Однородженого, нашого Господа, зачатого від Святого Духа, народженого від Діви Марії; Котрий страждав за Понтія Пилата, був розп’ятий, помер і був похований, зійшов у пекло, третього дня воскрес із мертвих, вознісся на Небеса, і сидить праворуч Бога, Отця Всемогутнього, звідки Він прийде судити живих і мертвих.
- 3. Вірую в Духа Святого; в єдину, святу, Християнську церкву; в спільноту святих; прощення гріхів; воскресіння тіла та життя вічне. Амінь.
По-третє
МОЛИТВА “ОТЧЕ НАШ”, ЯКОЇ НАВЧАВ ХРИСТОС
- Отче наш, що єси на небесах!
1. Нехай святиться Ім’я Твоє.
2. Нехай прийде Царство Твоє.
3. Нехай буде воля Твоя, як на Небі, так і на землі.
4. Хліб наш насущний дай нам сьогодні.
5. І прости нам провини наші, як і ми прощаємо винуватцям нашим.
6. І не введи нас у спокусу
7. Але визволи нас від лукавого. Бо Твоє є Царство, і сила, і слава навіки. Амінь. - Такими є найнеобхідніші складові частини [християнського вчення],
- котрі кожен мусить найперше вивчити слово в слово, і які наші діти повинні повторювати щоранку, піднявшись з ліжка, а також перед споживанням їжі і перед сном. І до того часу, доки вони не повторять цього, вони не повинні отримати ні їжі ні пиття.
- Кожен голова сім’ї повинен застосовувати те саме до всіх домашніх, служникам і служницям і не утримувати їх в своєму домі, якщо вони не знають цих істин і не мають бажання їх вивчити.
- Бо не можна терпіти людини , котра настільки неосвічена і непокірна, що не бажає вивчати цих істин. Тому, що ці основні три частини у короткій, зрозумілій і простій формі охоплюють все, що ми маємо в Святому Писанні.
- Бо Святі Отці або Апостоли (ким би вони не були) [саме] в такому вигляді (стані) прийняли основне вчення, життя, мудрість і мистецтво християн, про які вони говорять, котрі пояснюють і якими займаються.
- Далі, коли дані три частини зрозумілі, людині належить також знати, що сказати про наші Таїнства, котрі запровадив Сам Христос. Про Хрищення і про Святе Тіло і Кров Христові, а саме – біблійні уривки з Євангелія від Матвія (28:19 і далі) і від Марка (16:15 і далі), які описують при завершенні Євангелія, як Христос прощався з Своїми учнями і відправляв їх [до служіння].
ПРО ХРИЩЕННЯ
- “Тож ідіть, і навчіть всі народи, христячи їх в Ім’я Отця, і Сина, і Святого Духа, навчаючи їх зберігати все те, що Я вам заповів…“ “Хто увірує й охриститься, буде спасений, а хто не ввірує засуджений буде”.
- Звичайній людині достатньо знати ці уривки Священного Писання, які говорять про Хрищення. Подібним чином, в іншому Таїнстві йому достатньо знати те, про що простими словами говориться в тексті Св. Павла (1 Кор. 11:23 і далі):
ПРО ПРИЧАСТЯ (ГОСПОДНЮ ВЕЧЕРЮ)
- “Господь Ісус ночі тієї, як виданий був, узяв хліб, подяку віддав, і переломив, і сказав: “Прийміть, споживайте, це Тіло Моє, що за вас видається. Це робіть на спомин про Мене. Так само по вечері, взявши чашу, і подяку учинивши, Він подав їм і сказав: “Пийте з неї всі; оця чаша – Новий Заповіт у Моїй Крові, що за вас проливається на відпущення гріхів. Це робіть, коли тільки будете пити, на спомин про Мене!”
- Таким чином, усього ми маємо 5 складових частин цілої християнської доктрини, які повинні постійно пояснюватися, вимагатися [від дітей] і вивчатися на пам’ять слово в слово. Бо ви не повинні покладатися на те, що молодь візьме і збереже ці знання тільки з проповідей.
- Коли ці частини вивчені належним чином, ви можете, у якості додатку до них і для їх закріплення, представити молодим людям також деякі Псалми, або гімни, складені на основі цих частин вчення, і таким чином, ввести молодь у Писання і робити в них щоденний поступ.
- Однак, молодим людям недостатньо засвоїти і повторювати ці частини лише на словах, їм належить відвідувати проповіді, особливо в час, відведений для катехізису, щоб вони чули, як він тлумачиться, і навчалися розуміти те, що міститься в кожній його частині, а також щоб були здібні проголошувати його в тому вигляді, як вони його чули, і коли їх запитають, могли б дати вірну відповідь – щоб проповідь не залишилася без користі, але принесла плід.
- Бо причина, через котру ми виявляємо старанність у такому частому проповідуванні катехізису, полягає в тому, що він може бути прищеплений нашій молоді не в витонченій і піднесеній манері, але в короткій формі і якнайпростіше, щоб без спонукання увійти в розум та закріпитися в пам’яті.
- Отже, зараз ми почергово розглянемо вищезгадані статті, і витлумачимо їх у найпростішій формі.
"Благодать вам та мир нехай примножиться в пізнанні
Бога й Ісуса, Господа нашого!" (2 Петра 1:2).
Українська Лютеранська Церква.
Copyright
Rev. Pavlo
При використанні матеріалів цього сайту робіть ланки на нього.
При використанні матеріалів цього сайту робіть ланки на нього.