· Віра · Проповіді · Про УЛЦ · Літургія · Бібліотека · Календарі · Музика · Галерея · Ланки ·
Троянда Лютера

Сайт душпастиря Павла

Зміст

КНИГА ЗЛАГОДИ
Віросповідання і вчення Лютеранської Церкви.


ВЕЛИКИЙ КАТЕХІЗИС Мартіна Лютера

Перехід

Коротка передмова доктора Мартіна Лютера.
  1. Ця проповідь призначена і розпочата для настанов дітей і звичайних людей. Тому в давнину вона називалась грецькою “Катехізисом”, тобто наставлянням дітей,
  2. навчанням їх тому, що необхідно знати кожному християнину, щоб той, хто цього не знає, не був зарахований до християн, зарівно як і не був допущений ні до яких Таїнств, подібно тому як, наприклад, ремісник, не розуміючий правил і звичаїв свого ремесла, виганяється геть і вважається непридатним.
  3. Тому ми повинні постійно й грунтовно навчати молодь тим основам, котрі розкриваються в катехізисі, або напучування для дітей, і спонукати їх до самостійних вправ та заняттям в цій ділянці.
  4. Таким чином, кожен батько сім’ї повинен, щонайменше раз в тиждень опитувати і перевіряти своїх дітей і працівників, щоб впевнитися, що вони знають про це, або що вивчають, коли цього не знають, і якщо вони не знають цього, то правильно повчати їх цьому.
  5. Бо я добре пам’ятаю ті часи, та й до цього часу дійсно можна зустріти неосвічених літніх людей, котрі нічого не знають про ці речі, котрі, одначе, йдуть до Хрищення, беруть участь у Святому Причасті і використовують все, що належить до християн, хоча причасники повинні знати більше і мати більш повне розуміння всього християнського вчення, ніж діти і нові вчені.
  6. Однак для звичайних людей ми вважаємо достатнім знання трьох основних частин, які зберігаються в Християнстві здавна, хоча мало що з цього викладалося і трактувалося правильно до того часу, доки як старі так і молоді, покликані і маючі бажання бути християнами, не ознайомилися з цим і не були навчені цьому належним чином. Ось ці три складові частини:

По-перше
ДЕСЯТЬ ЗАПОВІДЕЙ БОЖИХ

  1. Я - Господь, Бог твій. Нехай не буде тобі інших богів передо Мною!
  2. Не призивай Ймення Господа, Бога твого, надаремно, [бо не помилує Господь того, хто призиватиме Його Ім’я надаремно]!
  3. Пам’ятай день святий, щоб святити його! [Пам’ятай день cуботній, щоб святити його!]
  4. Шануй свого батька та матір свою, [щоб довгі були твої дні на землі]!
  5. Не вбивай!
  6. Не чини перелюбу!
  7. Не кради!
  8. Не свідчи неправдиво на свого ближнього!
  9. Не жадай дому ближнього свого!
  10. Не жадай жінки ближнього свого, ані раба його, ані невільниці його, ані вола його, ані осла його, ані всього, що ближнього твого!

По-друге
ОСНОВНІ СТАТТІ НАШОЇ ВІРИ

  1. 1. Вірую в Бога Отця Всемогутнього, Творця неба і землі.
  2. 2. (Вірую…) в Ісуса Христа, Сина Його Однородженого, нашого Господа, зачатого від Святого Духа, народженого від Діви Марії; Котрий страждав за Понтія Пилата, був розп’ятий, помер і був похований, зійшов у пекло, третього дня воскрес із мертвих, вознісся на Небеса, і сидить праворуч Бога, Отця Всемогутнього, звідки Він прийде судити живих і мертвих.
  3. 3. Вірую в Духа Святого; в єдину, святу, Християнську церкву; в спільноту святих; прощення гріхів; воскресіння тіла та життя вічне. Амінь.

По-третє
МОЛИТВА “ОТЧЕ НАШ”, ЯКОЇ НАВЧАВ ХРИСТОС

  1. Отче наш, що єси на небесах!
    1. Нехай святиться Ім’я Твоє.
    2. Нехай прийде Царство Твоє.
    3. Нехай буде воля Твоя, як на Небі, так і на землі.
    4. Хліб наш насущний дай нам сьогодні.
    5. І прости нам провини наші, як і ми прощаємо винуватцям нашим.
    6. І не введи нас у спокусу
    7. Але визволи нас від лукавого. Бо Твоє є Царство, і сила, і слава навіки. Амінь.
  2. Такими є найнеобхідніші складові частини [християнського вчення],
  3. котрі кожен мусить найперше вивчити слово в слово, і які наші діти повинні повторювати щоранку, піднявшись з ліжка, а також перед споживанням їжі і перед сном. І до того часу, доки вони не повторять цього, вони не повинні отримати ні їжі ні пиття.
  4. Кожен голова сім’ї повинен застосовувати те саме до всіх домашніх, служникам і служницям і не утримувати їх в своєму домі, якщо вони не знають цих істин і не мають бажання їх вивчити.
  5. Бо не можна терпіти людини , котра настільки неосвічена і непокірна, що не бажає вивчати цих істин. Тому, що ці основні три частини у короткій, зрозумілій і простій формі охоплюють все, що ми маємо в Святому Писанні.
  6. Бо Святі Отці або Апостоли (ким би вони не були) [саме] в такому вигляді (стані) прийняли основне вчення, життя, мудрість і мистецтво християн, про які вони говорять, котрі пояснюють і якими займаються.
  7. Далі, коли дані три частини зрозумілі, людині належить також знати, що сказати про наші Таїнства, котрі запровадив Сам Христос. Про Хрищення і про Святе Тіло і Кров Христові, а саме – біблійні уривки з Євангелія від Матвія (28:19 і далі) і від Марка (16:15 і далі), які описують при завершенні Євангелія, як Христос прощався з Своїми учнями і відправляв їх [до служіння].

ПРО ХРИЩЕННЯ

  1. “Тож ідіть, і навчіть всі народи, христячи їх в Ім’я Отця, і Сина, і Святого Духа, навчаючи їх зберігати все те, що Я вам заповів…“ “Хто увірує й охриститься, буде спасений, а хто не ввірує засуджений буде”.
  2. Звичайній людині достатньо знати ці уривки Священного Писання, які говорять про Хрищення. Подібним чином, в іншому Таїнстві йому достатньо знати те, про що простими словами говориться в тексті Св. Павла (1 Кор. 11:23 і далі):

ПРО ПРИЧАСТЯ (ГОСПОДНЮ ВЕЧЕРЮ)

  1. “Господь Ісус ночі тієї, як виданий був, узяв хліб, подяку віддав, і переломив, і сказав: “Прийміть, споживайте, це Тіло Моє, що за вас видається. Це робіть на спомин про Мене. Так само по вечері, взявши чашу, і подяку учинивши, Він подав їм і сказав: “Пийте з неї всі; оця чаша – Новий Заповіт у Моїй Крові, що за вас проливається на відпущення гріхів. Це робіть, коли тільки будете пити, на спомин про Мене!”
  2. Таким чином, усього ми маємо 5 складових частин цілої християнської доктрини, які повинні постійно пояснюватися, вимагатися [від дітей] і вивчатися на пам’ять слово в слово. Бо ви не повинні покладатися на те, що молодь візьме і збереже ці знання тільки з проповідей.
  3. Коли ці частини вивчені належним чином, ви можете, у якості додатку до них і для їх закріплення, представити молодим людям також деякі Псалми, або гімни, складені на основі цих частин вчення, і таким чином, ввести молодь у Писання і робити в них щоденний поступ.
  4. Однак, молодим людям недостатньо засвоїти і повторювати ці частини лише на словах, їм належить відвідувати проповіді, особливо в час, відведений для катехізису, щоб вони чули, як він тлумачиться, і навчалися розуміти те, що міститься в кожній його частині, а також щоб були здібні проголошувати його в тому вигляді, як вони його чули, і коли їх запитають, могли б дати вірну відповідь – щоб проповідь не залишилася без користі, але принесла плід.
  5. Бо причина, через котру ми виявляємо старанність у такому частому проповідуванні катехізису, полягає в тому, що він може бути прищеплений нашій молоді не в витонченій і піднесеній манері, але в короткій формі і якнайпростіше, щоб без спонукання увійти в розум та закріпитися в пам’яті.
  6. Отже, зараз ми почергово розглянемо вищезгадані статті, і витлумачимо їх у найпростішій формі.

Догори!

Хрест "Благодать вам та мир нехай примножиться в пізнанні Бога й Ісуса, Господа нашого!" (2 Петра 1:2).

Українська Лютеранська Церква.

Copyright Rev. Pavlo
При використанні матеріалів цього сайту робіть ланки на нього.