Сайт душпастиря Павла
КНИГА ЗЛАГОДИ
Віросповідання і вчення Лютеранської Церкви.
ВЕЛИКИЙ КАТЕХІЗИС Мартіна Лютера
ДРУГА ЗАПОВІДЬ
- Не призивай Ймення Господа, Бога твого, надаремно!
- Як Перша Заповідь навчає серце і вчить вірі [основам віри], так ця Заповідь веде нас далі, направляючи до Бога вуста і язик. Бо слова – це перше, що походить від серця і викриває себе. І так само, як я навчав вище, про те, як відповісти на запитання, що означає “мати [якогось] бога” (так само) ви повинні навчатися, не мудруючи, розуміти значення цієї та всіх заповідей і використовувати для себе.
- Тому, коли запитають: “Як ви розумієте Другу Заповідь, чи що маєте на увазі під надаремним призиванням Господнього Ймення, чи зловживанням Його Іменем?” – коротко відповідайте: “Зловживання Йменням Господнім – це коли ми, без різниці, яким чином, звертаємося до Господа Бога з метою неправдивого свідчення або здійснення будь-якого іншого зла”. Тобто ця Заповідь наказує, щоб до Імені Божого не зверталися неправдиво, щоб Воно не з’являлося на вустах, коли серце знає достатньо добре чи повинне знати по-іншому. Як серед тих, що присягають на суді, коли одна сторона неправдиво свідчить на другу.
- Бо не може бути більш гіршого зловживання Іменем Божим, ніж використання Його для підтримки неправди та обману. Хай це залишається точним німецьким та найпростішим значенням цієї Заповіді.
- Зі сказаного усяка людина може без зусиль самостійно зрозуміти – коли і яким [найрізноманітнішими] способами Іменем Божим зловживають, хоч і неможливо перелічити всі ці зловживання. Та все-таки, висловлюючись кількома словами, усі зловживання Божественним Іменем мають місце, перш за все, у світських ділах і в питаннях, що стосуються грошей, маєтку, шани, чи це буде привселюдно, в суді,, на базарі чи в будь-якому іншому місці, де люди неправдиво клянуться Йменням Божим чи заставляють душі свої [беруть на свої душі зобов’язання] якимось іншим чином. І це особливо поширене в ділах, що стосуються подружнього життя, коли двоє йдуть і таємно заручаються, а потім відрікаються від цього під присягою.
- Та найбільше зловживання чиниться в духовних ділах і належать до сумління, коли з’являються лжепроповідники, котрі висувають свої неправдиві і марні вигадки, видаючи їх за Слово Боже.
- Все це - прикрашення себе Іменем Божим, чи створення багатозначного вигляду, чи претензії на правдивість, незалежно від того, де це відбувається, чи в буденних світських ділах чи в піднесених і витончених питаннях віри і вчення. До неправдомовців також належать богозневажники – не тільки явні і вульгарні, відомі усім, що ганьблять Ім’я Боже без страху (виховання таких – діла не наша, а ката), але також й ті, хто привселюдно бреше на істину і Слово Боже і передоручають її дияволу. Про таких нема потреби говорити далі.
- Тож вивчімо і сприймемо усім серцем величезну важливість даної Заповіді, щоб ми могли з усім старанням боротися проти усякого зловживання святим Йменням і боятися цього, як найбільшого з гріхів, котрий можна вчинити зовнішньою дією. Бо неправда і брехня вже самі по собі є великим гріхом. Але цей гріх непосильно обтяжує, коли ми намагаємося виправдати і підтвердити його, звертаючись до Імені Божого, використовуючи Його як покривало для прикривання сорому, так, що з простого обману твориться подвійна, ні, багаторазова брехня.
- З цієї причини Бог додав до даної Заповіді серйозну погрозу, а саме: “… бо не помилує Господь того, хто призиватиме Його Ім’я надаремно!“ Тобто – він не подарує цього нікому і не залишить [такої провини] безкарною. Бо як Він не залишить без помсти того хто відвертає своє серце від Нього, так Він не терпітиме використання Свого Імені для покривання брехні.
- Зараз же, ой леле! Це – загальна біда, настільки широко поширена у світі, що лише декотрі не використовують Ім’я Боже для прикривання брехні, і різноманітних лиходійств, так само, як [деякі] надіються всім своїм серцем на одного лише Бога.
- Бо з природи своєї ми усі маємо всередині себе таку “чудову властивість”, що усякий, хто чинить якесь лиходійство, хотів би прикрити і прикрасити свою ганьбу так, щоб ніхто не міг його бачити або про нього знати. І ніхто не має достатньої сміливості, щоб хвалитися на увесь світ здійсненим ним злочинством. Усі прагнуть діяти нишком і крадькома, так щоб ніхто не знав про те, що вони чинять. Потім, коли когось ловлять [при здійсненні лиходійства], у хід іде Ім’я Боже, котре повинне подати підлість, як праведність, а ганьбу – як славу і шану.
- Це стало у світі загальноприйнятим і як Великий Потоп, затопило усі землі. Отже, ми маємо саме те, чого шукаємо і заслуговуємо – мор, війни, голод, пожежі, повені, примхливих дружин, непокірних дітей і слуг, усіляку розпусту і опоганення. Звідки ж ще може прийти стільки страждань і нещасть? Добре що ще земля взагалі носить нас в чому проявляється велике милосердя [Боже] до нас.
- Тому наша молодь повинна найвище за все використовувати дану Заповідь у своєму житті, і їх (молодих людей) потрібно навчати найшанобливішому ставленню до цієї і Першої Заповіді. І щоразу, коли вони переступають [ці Заповіді], ми повинні бути миттю з різкою, вказуючи для них на [порушену] заповідь. Нам варто постійно прищеплювати для них це, так, щоб виховувати їх не лише за допомогою покарань, але також вселяти в них пошану до Бога і страх Божий.
- Отже тепер ви розумієте, що значить промовляти Ім’я Боже надаремно, тобто (ще раз коротко повторимо це) – з метою обману, підтвердження Іменем Божим чогось такого, що не відповідає дійсності, чи в прокльонах, лайці, заклинаннях, коротше кажучи, для здійснення любого лиходійства, яке може здійснити людина.
- Окрім того ви повинні знати, як правильно використовувати Ім’я Боже. Бо кажучи: “Не призивай Ймення Господа, Бога твого, надаремно…” Він одночасно дає нам зрозуміти, що Воно повинне використовуватися належним чином. Бо Воно було виявлене і дане нам саме для того, щоб ми постійно використовували Його, і щоб Воно було нам на користь.
- Таким чином можна зробити природній висновок, що, оскільки, використання святого Ймення з метою підтримання брехні або беззаконня тут забороняється, значить, з іншого боку, нам заповідається використовувати Його для підтримки істини і для всього доброго, що має місце [наприклад], коли хтось клянеться в правді і там, де це необхідно. Так само – коли має місце вірне вчення, і коли до Імені [Божого] звертаються в горі або прославляють і дякують Йому у благоденстві тощо. Все це цілком описано і заповідане нам в Пс.(49:15): “ … і до Мене поклич в день недолі, Я тебе порятую, ти ж прославиш Мене!” Бо все це є благословенним використанням [Імені] для служіння правді, і ,таким чином, Ім’я [Боже] святиться, як ми молимося в молитві “Отче наш”.
- Отже ми пояснили вам суть цілої Заповіді. І, виходячи з цього, можна легко вирішити питання, яким задаються багато учителів, а саме – чому принесення клятви заборонене в Євангелії, і все-таки Христос, святий Павло і інші святі часто присягалися.
- Коротко це можна пояснити таким чином – ми не повинні клястися метою підтримати зло, тобто обману, а також тоді, коли в цьому немає потреби чи користі. Однак для підтримки доброго і на добро ближньому, своєму, нам слід клястися. Бо це ділді добре діло, котрим прославляється Бог, запроваджується істина і правда, спростовується брехня, серед людей встановлюється мир, запановує покора, утихомирюються суперечки. Бо таким чином Сам Бог стає Посередником між правдою і хибою, між добром і злом, поділяючи їх.
- Якщо одна зі сторін присягає неправдиво, то вона має свій вирок і не може запобігти покаранню, і хоча буває, що покарання відкладається на тривалий час, ця людина не матиме успіху – все, що він зможе знайти цим [неправдивою присягою], висковзне з його рук, і він ніколи не зможе ним скористатися.
- Це я спостерігав часто у житті тих людей, котрі неправдиво давали свої шлюбні обітниці та ніколи не мали [надалі] ні однієї щасливої години чи благодатного дня, з часом гинули в жалюгідному стані тілі та душі, зарівно як і майна.
- Тому я раджу та напучую, як і раніше, щоб шляхом попередження і погроз, утримування та покарання навчали дітей з раннього дитинства остерігатися неправдивого свідчення і особливо уникати використання Імені Божого для підтвердження цього. Бо там, де для них дозволяють діяти на власний розсуд, не вийде нічого доброго – це навіть зараз очевидне і виявляється в тому, що світ став гірший, ніж будь-коли, і що в ньому немає управління, немає покори, нема вірності, нема віри, але зухвалі, розбещені люди, котрим не допомагають ні вчення, ні засудження. Все це – гнів Божий і покарання за таке норовливе презирство до цієї Заповіді.
- З іншого боку, їх потрібно постійно спонукати і підштовхувати до шанування Імені Божого, щоб Воно постійно було у них на вустах у всьому, що може трапитися з ними або (що) привертає їх увагу. Бо ділжнє шанування і прославлення Його Імені полягає в тому, щоб споглядати на Нього і благати Його про всяку втіху – так, щоб (як ми чули раніше) перш за все серце вірою віддавало належну Йому шану, а за серцем – і вуста, шляхом сповідування.
- Це також є благословенною і корисною звичкою, дуже дієвим засобом проти диявола, котрий завжди поряд з нами і тільки того чекає, щоб ввести нас у гріх і ганьбу, лихоліття і неприємності, але котрий не бажає чути Імені Божого і не може перебувати там, де воно промовляється, і де до нього звертаються від усього серця.
- І ділді, багато жахливих і вражаючих нещасть ставалися б з нами, коли б Бог не підтримував нас, коли ми звертаємося до Імені Його. Я сам випробував і пізнав на власному досвіді, що часто цілковито несподіване велике лихо відразу ж відверталося і усувалося при такому звертанні [до Імені Божого]. Я стверджую, що для дозоляння дияволу нам варто завжди мати це святе Ім’я на вустах – так, щоб він не міг шкодити нам, як він того бажає.
- Досягненню цієї мети також сприяє звичка щоденно присвячувати [ввіряти] себе Богові – свою душу і своє тіло, свою дружину і своїх дітей, своїх слуг, і все, що ми маємо - [все це щоденно передавати в опіку Богу і під Його захист] від різних нестатків, котрі можуть трапитися. Звідси також походять і як і раніше залишаються вживані благословення їжі і подяка за неї, а також інші молитви – ранкові і вечірні.
- А також традиція, за якою діти перехрещуються і виголошують: “Господи Боже, захисти нас!”, “Допоможи, любий Господи Ісусе!” тощо, коли бачать чи чують щось дивовижне чи жахливе. А також, коли хтось стикається з несподіваним щастям, хоч би повсякденним, він говорить : “Слава Богу! Це дар Божий!” тощо, як раніше діти мали звичай поститися і молитися до Св. Миколая і іншим святим. Це було б більше бажане і прийнятне Богові, ніж усе чернецтво і вся картезіанська святість.
- Ось так ми можемо настановляти нашу молодь в дитячій [невимушеній] і ігровій формі страху Божому і пошани до Нього, щоб Перша і Друга Заповіді належним чином виконувались і постійно використовувалися . Потім дещо добре може вкоренитися, пустити пагони і дати плід, і так виростуть люди, якими зможе пишатися наша земля [держава].
- Понад те, це було б вірним способом доброго виховання дітей, доки вони навчаються з бажанням і задоволенням [добровільно]. Бо ті, кого змушують тільки за допомогою нагайки і запотиличників, не стануть добрими нащадками, і, в кращому випадку, при такому ставленні вони залишаться добропорядними до того часу, доки над ними тяжіє нагайка.
- Та це [описана форма навчання] настільки глибоко вкорінюється в серці, що вони бояться Бога більше, ніж нагайок і різок. Так просто я про це кажу заради молоді, щоб це могло проникнути в їх розум. Бо, оскільки ми проповідуємо дітям, нам потрібно також “белькотіти” разом з ними. Таким чином ми уникаємо зловживань і навчаємо правильно використовувати Боже Ім’я, що повинне бути присутнім не лише на словах, але також в ділах і в самому житті, щоб ми могли знати, що це угодне Богові, і що Він щедро нагородить за це, так само, як Він жахливо покарає за всяке зловживання.
"Благодать вам та мир нехай примножиться в пізнанні
Бога й Ісуса, Господа нашого!" (2 Петра 1:2).
Українська Лютеранська Церква.
Copyright
Rev. Pavlo
При використанні матеріалів цього сайту робіть ланки на нього.
При використанні матеріалів цього сайту робіть ланки на нього.