Сайт душпастиря Павла
Збірник Віросповідань
Євангелицько-Лютеранської Церкви
ШМАЛЬКАЛЬДСЬКІ СТАТТІ
ДРУГА ЧАСТИНА |
Належить до статей, які свідчать про служіння і діло Ісуса Христа або
наше викуплення.
- Стаття І (Головна).
- Стаття ІІ. Про месу.
- Звернення до святих.
- Стаття ІІІ. Про жіночі та чоловічі монастирі.
- Стаття IV. Про папство.
Перша і головна стаття є такою: |
- Що Ісус Христос, наш Бог і Господь "помер за наші гріхи і воскрес для виправдання нашого" (Рим. 4:25).
- І Він єдиний є "Агнець Божий, що на Себе гріхи світу бере" (їв. 1:29). "На Нього Господь поклав гріх усіх нас" (Іс. 53:6).
- Як і "всі згрішили" і "виправдуються Його благодаттю, через відкуплення, що в Ісусі Христі, що Його Бог дав у жертву примирення в крові Його" (Рим. 3:23-25).
- Через те, що в це треба вірити, але неможливо досягти чи одержати через будь-яку справу, закон чи заслугу, чітким і певним є те, що тільки така віра виправдає нас, як пише Святий Апостол Павло в своєму Посланні до Римлян в розділі третьому: "Отож, ми визнаємо, що людина виправдовується вірою, - без діл Закону" (Рим. 3:28) і ще "за довготерпіння Божого, щоб виявити Свою праведність і виправдувати того, хто вірує в Ісуса" (Рим. 3:26).
- В даній статті не можна ні поступитися нічим, ані відмовитися [і нічого, що суперечить цій статті не можна допустити чи дозволити] навіть, якщо небо і земля будуть зруйновані, і все інше не існуватиме. Бо, як каже Святий Петро: "І нема ні в кім іншім спасіння. Бо під небом нема іншого Ймення, даного людям, що ним би спастися ми мали" (Дії 4:12). "Його ж ранами нас уздоровлено" (Іс. 53:5).
На цій статті основано все, чого ми навчаємо і що ми робимо всупереч Папі, дияволові і [цілому] світові. Тому ми повинні мати тверду впевненість в даному вченні і ні краплини не сумніватися. Інакше, все втрачено, і Папа, диявол і всі наші противники здобудуть перемогу.
Стаття ІІ: Про месу |
- Що меса в папстві повинна сприйматися як найбільша і найжахливіша гидота, бо вона прямо і гостро суперечить цій головній статті, а вона ж - є найверховнішим і найпоказнішим з папських ідолопоклонств. Бо вважається, що ця жертва чи діло меси (навіть якщо вона служиться нечестивим [і безнадійним] негідником визволяє людей від їхніх гріхів як тут, у цьому житті, так і на тому світі в чистилищі, хоча насправді тільки Агнець Божий може і повинен це зробити, як це вже було сказано вище. У цій статті також неможливі ні поступки, ні компроміс, бо перша стаття цього не дозволяє.
- Якби ж то папісти були розсудливими, до них можна було б по-дружньому та розсудливо звернутися таким чином: перше "Чому ви так міцно тримаєтеся своєї меси?" Адже вона є чисто людським винаходом. Бог не заповів нам цього. І ми можемо [безпечно] відкинути кожен людський вимисел, бо Христос проголошує: "Та однак надаремне шанують Мене, бо навчають наук - людських заповідей" Мт.15:9).
- По-друге, вона є непотрібною, і ми можемо опустити її без будь-якого гріха чи небезпеки.
- По-третє. Таїнство можна отримувати в значно кращий і благословенніший спосіб [набагато угоднішим Богові] - (єдино благословенний), - відповідно до запровадження Христового. Тоді навіщо вони ведуть світ горя та [виняткових] страждань через вигадане, необов'язкове діло, коли ми можемо мати Таїнство іншим і набагато благословеннішим чином?
- Тож [попіклуйтеся, щоб] нехай публічно проповідується людям, що месу, як людські теревені [вигадку] можна відкинути без гріха, і що жодна душа не буде проклята за її недотримання, а, що може бути спасенною кращим чином, без меси. Можу побитися об заклад [так воно і станеться], що меса сама вийде з ужитку і не тільки з посеред нерозважливих малоосвічених людей, але також з посеред всіх побожних, християнських, розсудливих, богобоязливих сердець - тим більше, коли вони почують, що меса є небезпечним ділом, вигаданим без волі і Слова Божого.
- По-четверте, через те, що в світі виникли незліченні і неописувані зловживання від купівлі та продажу мес, треба було б по справедливості відмовитися від меси, якщо немає шшої цілі, то для того, щоб запобігти зловживанням, навіть, якщо в ній самій є щось корисне і добре. Більше того, ми повинні її припинити, щоб запобігти [уникнути] назавжди цих жахливих зловживань, бо вся вона є непотрібною, некорисною і небезпечною, і ми все можемо здобути необхіднішим, кориснішим і певнішим чином без меси.
- По-п'яте, через те, що меса є нічим іншим, і не може бути чимось іншим [як проголошують Канон і всі книги] окрім як ділом людським (навіть лихих негідників), яким людина прагне примирити себе та інших з Богом, і здобути та заслужити відпущення гріхів і благодать (бо таким чином меса дотримується, якщо дотримується найкращим чином: бо ж інакше навіщо її взагалі служити?), то з цієї самої причини вона повинна і мусить [безперечно] бути засудженою та відкиненою. Бо це прямо суперечить головній статті, яка каже, що не лихий чи побожний наймит меси своїм ділом, але Агнець Божий і Син Божий гріхи наші на Себе бере.
- Якщо ж хтось робить вигляд, що заради своєї побожності, він бажає надати Таїнство, або ж Причастя собі, то він не серйозний [він вчинив би велику помилку і говорив би несерйозно і нещиро]. Бо якщо він бажає причащатися щиро, то найкращий і найповніший для нього спосіб буде в Таїнстві, наданому відповідно до Христового запровадження. Але те, що Причастя надається самому собі є людською ідеєю, непевною, непотрібною і навіть забороненою. І не знає він, що чинить через те, що не маючи на те Слова Божого, він підпорядковується людським уявленням і вигадкам.
- Також невірно (навіть якби все інше було правильним) для будь-кого використовувати спільне Таїнство [що належить] Церкви відповідно до своєї особистої побожності і без Божого Слова, і поза спільнотою Церкви, жартуючи ним.
- Для розгляду цієї статті про месу треба цілий Собор. [Собору доведеться немало потрудитися і подискутувати над цією статтею про месу]. Навіть якби вони могли [і справді вони могли би] поступитися нам усіма іншими статтями, цією вони би не поступилися. Як сказав у Аугсбурзі Кампеджо, що він волів би бути розірваним на кусні, аніж облишить месу. Тож я теж радше згорів би дотла, аніж дозволив би наймитові меси, хай він добрий, а чи поганий, зрівнятися з Христом Ісусом, моїм Господом і Спасителем, або ж піднестися понад Нього. Таким чином ми є і залишимося навіки розділеними один від одного і протистоятимемо один одному. Вони добре відчувають, що коли впаде меса, так само зруйнується і папство. Перше ніж це станеться, вони воліли би нас повбивати.
- Крім того, цей хвіст зміїний, [тобто] меса, породив цілий ряд різноманітних ідолопоклонств.
- Перш за все чистилище. Вони протягнули в чистилище свою торгівлю месами за душі та постами напередодні свят, і тижневими, місячними та річними панахидами, і нарешті загальною седмицею і Днем усіх душ, купіллю душ так, що меса використовується майже винятково для мертвих, хоча Христос запровадив Таїнство тільки для живих. Отже, чистилище і кожні урочистість, обряд, і торгівля, що пов'язані з ним треба вважати нічим іншим, як примарою диявола. Бо це суперечить головній статті, [яка навчає], що тільки Христос, а не діла людей, повинні допомагати душам [звільняти душі]. Не кажучи вже про те, що нам не було нічого заповідано [Божественно] і нічого не приписано про покійних. Таким чином, все це можна безпечно пропустити, навіть у тому випадку, якби це не було помилкою чи ідолопоклонством.
- Тут папісти цитують Августина і деяких інших Отців Церкви, які, як вони стверджують, писали про чистилище, і вони [папісти] вважають, що ми нібито не знаємо, чому і з якою метою вони [Отці] це робили. Святий Августин не пише, що чистилище існує і не наводить жодного місця зі Святого Письма, яке підштовхнуло б його до такої думки, він тільки залишає питання про те, чи існує це [чистилище], відкритими і говорить тільки, що його мати просила поминати її біля Вівтаря або Причастя. Отже, все не що інше, як захоплення [вигадки] людські, але й ті стосуються тільки окремих осіб, і не запроваджують жодної статті віри, що є прерогативою тільки Бога.
- Але наші папісти, однак, наводять подібні вислови [думки] людські для того, щоб люди повірили в їхню жахливу, богозневажливу і прокляту торгівлю месами за душі в чистилищі [або в жертви за мертвих та пожертви] і т. п. Але вони цього ніколи не доведуть, основуючись на цитатах із Августина. Ось коли вони скасують цю торгівлю месами за чистилище, яка Августинові і не снилася, ми тоді обговоримо з ними питання про те, чи можна цитати з творів Августина приймати без підтвердження їх Писанням, [без підстав у Слові] і чи варто поминати покійних на Таїнстві.
- Бо неприпустимо формувати статті віри на основі творів чи слів святих Отців; в іншому випадку їхній спосіб життя, їхній стиль одягу, облаштування житла і т. п. повинні були б також стати статтею віри, що й вже сталося із мощами [святих]. [Ми ж однак маємо інше правило, а саме:] Правило таке: Слово Боже повинне запроваджувати статті віри, а ніхто інший, навіть ангели не можуть цього робити.
- По-друге. Звідси пішло те, що духи злоби чинили чимало шахрайств [вправлялися у своїй злобі], з'являючись як душі покійних, і невимовною [жахливою] брехнею та обманами вимагаючи проведення мес, всенощних, ходінь на прощу і подібних добрих діл.
- Все це ми повинні були приймати як статті віри та жити відповідно до них. І папа підтверджував ці речі так само, як месу та всі інші гидоти. Тут же немає [не може і не повинно бути] ніяких поступок чи здавань позицій.
- По-третє. [Через це з'явилися] ходіння на прощу. В них також прагнулося мес, відпущення гріхів і благодаті Божої, бо меса контролювала все. Тому дійсно безсумнівним є те, що такі ходіння на прощу [запроваджені] без Слова Божого, не заповідані нам, і не є обов'язковими, бо ми все це можемо здобути [можна попіклуватися про душу] кращим чином, і можна залишити ці ходіння на прощу без гріха і небезпеки. Чому ж тоді вони залишають вдома, [кидають] свої парафії [своїх покликаних служителів, їхні парафії], Слово Боже, дітей тощо, що визначено і [увага до яких є необхідною і була] заповідано, і переслідують такі необов'язкові, хиткі та згубні диявольські блукаючі вогники [помилки]?
- [Чому це відбувається], якщо не тому, що диявол править папою [довів його до безумства], змушуючи вихвалювати та запроваджувати всі ці діяння, коли люди знову і знову відвертаються від Христа до своїх власних діл, і, що найгірше, - стають ідолопоклонниками. Навіть більше, це не є потрібним і не є заповіданим, але є безглузде, сумнівне, і окрім того, шкідливе.
- Відповідно, і тут теж не може бути ніяких поступок чи здавань позицій [погодитися з папістами чи поступитися їм було б неприпустимим] тощо. Тож хай проповідується, що такі ходіння на прощі є необов'язковими і навіть небезпечними, а тоді побачимо, - що від них залишиться. [Бо тоді вони самі по собі зникнуть].
- По-четверте. Братства [чи товариства], у яких монастирі, чернецькі ордени, парафіяльні священики приписували і відправляли (за законною угодою і шляхом продажу) меси, добрі діла тощо, як для живих, так і для мертвих. Це не тільки людська дрібниця [людська фантазія], яка не підтверджується Словом Божим, цілковито непотрібна і не заповідана, але це також суперечить головній статті Про Викуплення. Відповідно, з цим ніяк неможливо змиритися.
- По-п'яте. Святі мощі [і поклоніння мощам], у яких виявлено стільки обманів і дурниць про кістки собак та коней, що навіть диявол реготав з таких шахрайств, повинні були вже давно бути засудженими, хоча й в них було якесь добро. А тим більше [їх треба засудити], бо вони не засновуються на Слові Божім. Вони не є заповідані і тому є цілковито зайвими та даремними.
- Але найгірше те, що [вони собі уявили нібито] ці мощі виробляють відпущення і прощення гріхів [і вшановують їх], як добрі діла і служіння Богові, подібно до меси тощо.
- По-шосте. Сюди належать дорогоцінні індульгенції, що надаються (але тільки за гроші) як живим, так і мертвим, використовуючи які бідолашний [святотатственний і проклятий] Юда чи папа, продає заслуги Христові разом із надлишковими заслугами всіх святих і цілої Церкви тощо. Все це [і кожне окреме з цього] не можна терпіти, і вони не тільки є без Слова Божого, без необхідності, вони не тільки є незаповідані, але й виступають проти головної статті. Бо заслуга Христова [присвоюється і] здобувається не нашими ділами і не за наші гроші, але через віру з благодаті, без усіх грошей і заслуг; і пропонується [виявляється] не через владу папи, але через проповідування Слова Божого.
Звернення до святих |
- Звернення до святих є також одним із зловживань Антихриста, яке суперечить першій статті і яке наносить шкоду вченню Христовому. Воно ані заповідане, ані радиться, ані має жодного прикладу [або свідчення] у Писанні, і навіть якби воно було цінною річчю, а такою воно не є [власне, навпаки воно є найшкідливішою річчю], у Христі ми маємо все в тисячу крат краще [і певніше, що ми не потребуємо звертатися до святих].
- І хоча ангели на Небесах моляться за нас [як і сам Христос також],
і як це роблять святі на землі, і, можливо, також на небесах, проте
звідси не випливає, що ми повинні звертатися та поклонятися ангелам
і святим, і постити, проводити празники, святкувати месу на їхню честь,
приносити пожертви, і закладати церкви, вівтарі, започатковувати богослужіння
та ще іншими способами служити їм, і вважати їх за помічників у потребі
[за покровителів та заступників], і ділити між ними всі види допомоги,
і приписувати кожному з них особливу форму помочі, як навчають та
чинять папісти. Бо це - ідолопоклонство, і таке шана належить тільки Богові.
- Бо ж як християнин і святий на землі ви можете молитися за мене не
один раз, але в багатьох потребах. Але через це я не зобов'язаний поклонятися
вам і звертатися до вас, і святкувати празники, пеститися, жертвувати,
проводити меси на вашу честь [і богослужіння], і покладати мою віру
у вас для мого спасіння. Я можу іншим чином по-правді тебе шанувати
й любити і дякувати тобі у Христові.
- Якби зараз така ідолопоклонницька шана була відібрана від ангелів та покійних святих, то решта шанування була би без шкоди і була би швидко забутою. Бо коли духовна і фізична користь і допомога більше не очікується, святих не будуть непокоїти [поклоніння святим швидко припиниться] ані в їхніх могилах, ані на небесах. Бо без винагороди або з чистої любові ніхто не буде більше їх пам'ятати, чи поціновувати, чи шанувати [обдаровувати їх Божественною шаною].
- Коротко кажучи, саму месу і нічого, що з неї випливає, і нічого, що до неї додається ми не можемо терпіти, але мусимо засудити для того, щоб зберегти святе Таїнство чистим та певним відповідно до запровадження Христового, яке використовується і отримується через віру.
Стаття III: Про жіночі та чоловічі монастирі |
- Що жіночі та чоловічі монастирі [колегії каноніків та спільні помешкання], які раніше засновувалися з добрими намірами [наших праотців], щоб виховувати освічених людей і пристойних [та скромних] жінок, повинні бути повернені до такого використання, щоби можна було мати пастирів, проповідників та інших служителів для церков, і подібних інших необхідних осіб [придатних] для [політичного управління] світського уряду [чи держави] у містах та країнах і дів, добре навчених до материнства, домашнього господарства тощо.
- Якщо вони не служитимуть цій меті, то краще їх покинути чи зруйнувати, радше ніж [продовжувати і] з їхніми богозневажницькими служіннями, що вигадані людьми, які вважаються чимось кращим від звичайного християнського життя, і обов'язків, і покликань, які заповідані Богом. Бо все це також суперечить першій і головній статті про викуплення здійснене через Ісуса Христа. Додайте до цього те, що ( як всі інші людські вигадки) ці також не були заповіданими; вони - непотрібні і не мають ніякої користі, а окрім того вони надають нагоду для небезпечної і марної праці [небезпечних надокучань та безплідних богослужінь], такого служіння, яке пророки називають Авен, тобто марнотою.
Стаття IV: Про папство |
- Що Папа не є, відповідно до Божественного закону чи відповідно до Слова Божого, головою всього Християнського світу ( бо це [ім'я] належить тільки Тому, чиє Ім'я є Ісус Христос), але є тільки єпископом і пастирем Церкви в Римі і тих, хто добровільно чи через людське створіння (тобто, світську владу) приєднався до нього, щоб бути християнами, не під ним, як під паном, але з ним, як брати [колеги] і товариші, як виявляють це давні собори і час Св. Кипріана.
- Але нині ніхто з єпископів не насмілиться звертатися до Папи словом "брате", як це робилося в той час [в час Кипріана], але вони мусять називати його всемилостивим паном, навіть якщо вони королі або імператори. Це [така нахабність] ми не будемо, не можемо, не повинні брати на своє сумління [схвалювати з чистим сумлінням]. Однак, нехай той, хто це робитиме, робить так без нас [на свій власний ризик].
- Звідси випливає, що все те, що Папою від влади такої фальшивої, шкідливої, богозневажницької і нахабної було вчинене і здійснене, було і все ще є чисто диявольськими справами і угодами (за винятком таких речей, що стосуються світського уряду, які Бог часто дозволяє багато доброму здійснитися для людей навіть через тирана і [віроломного] негідника) для знищення цілої святої [католицької чи] Християнської Церкви (настільки, наскільки це є в його владі) і для знищення першої і головної статті про викуплення здійснене через Ісуса Христа.
- Бо є всі його булли та книги, у яких він рикає, як лев (як його зображує ангел в Об. 12), [ вони вигукують], що жоден християнин не може спастися, аж поки не впокориться йому і не буде підпорядковуватися йому в усьому, що він бажає, що він каже, і що він робить. Все це є нічим іншим, як говорінням: "Хоча ви віруєте в Христа і маєте в Ньому [лише] все, що є необхідним для спасіння, все таки це є нічим і даремним, якщо ви не вважаєте [не маєте мене і не поклоняєтесь мені] мене за вашого бога, і не підпорядковуєтесь мені та не слухаєтесь мене. І все таки є очевидним, що свята Церква була без Папи принаймні п'ятсот років, і що навіть донині церкви греків та багатьох інших мов ані були, ані є під Папою.
- Окрім того, як часто зазначається, воно є людською вигадкою, яка не заповідається, і є непотрібною та марною. Бо свята християнська [чи католицька] Церква може прекрасно існувати без такої голови, і, звичайно, залишилася б кращою [чистішою і успішнішою], якби така голова не була піднятою дияволом.
- І Папство також не приносить користі Церкві, бо воно не здійснює ніякого християнського служіння; отже, Церкві потрібно далі тривати та існувати без Папи.
- Припустимо, що Папа поступився би в цьому питанні так, що не був би найважливішим за jure divino (божественним правом) чи від Божої заповіді, але що ми мусимо мати [мусили б вибрати] [певного] голову, якого б трималися усі інші [як своєї підтримки] для того, щоб можна було зберегти [злагоду та] єдність християн проти сект і єретиків, і що такий голова обирався б людьми, і що люди на свій вибір і своєю владою могли би замінити чи усунути цього голову, так само як Констанцький Собор чинив подібно до цього щодо Пап, змістивши трьох і обравши четвертого; допустімо, я кажу, що Папа і римський престол пішли б на поступку та прийняли б це (що однак є неможливим; бо тоді він мусив би знести повалення та знищення усього свого царства та маєтку, з усіма його правами та книгами, те, що кажучи кількома словами, він не може вчинити), все одно, навіть таким чином Християнству не допомогти, але постало б набагато більше сект, ніж раніше.
- Бо через те, що люди мали би підпорядковуватися цьому голові не через Божу заповідь, але від їхньої особистої доброї волі, то вони би цим стали легковажити і скоро нехтували б, а в кінці не залишилося б нікого (хто би підпорядковувався б - прим. перекл.) Також воно не було б прив'язане до Риму, ані до якогось іншого місця, але могло би бути будь-де, і в будь-якій церкві, де би Бог обдарував чоловіком здібного для [приймання на себе такого великого] служіння. Ох, у які б то вилилося ускладнення та замішання [утруденення]!
- Тож Церква ніколи не може краще керуватися та зберігатися ніж тоді, коли ми всі живемо під одним головою, Христом, а всі єпископи, рівні у служінні (хоча й нерівні у дарах) дбайливо об'єднані в єдності доктрини, віри, Таїнств, молитви та діл любові і т.д., як пише Св. Єроним, що священики в Александрії разом і спільно правили церквами, як і робили також апостоли, а потому всі єпископи по всьому християнському світові, аж допоки Папа не підніс своєї голови над усіма.
- Це вчення могутньо показує, що Папа є справжнім Антихристом, що підніс себе над Христом і протиставив себе Христові, тому що він не дозволить християнам спастися без його влади, яка все таки, є нічим, бо ні запроваджена, ані заповідана Богом.
- Це і є те, власне кажучи: "що противиться та несеться над усе, зване Богом", як каже Павло в 2 Сол. 2,4. Навіть турки чи татари, наскільки вони є великими ворогами християн, не роблять цього, але дозволяють тому, хто бажає вірити в Христа, і беруть лише тілесні данину та послух із християн.
- Однак Папа забороняє цю віру, кажучи, що для того, щоб спастися, треба підкоритися йому. Цього ми не хочемо робити, навіть якщо через це нам доведеться померти заради Імені Божого.
- Все це витікає з того факту, що Папа забажав називатися верховним головою Християнської Церкви за божественним правом [jure divino]. Відповідно, він повинен був зробити себе рівним з Христом і вищим від Христа, і повинен був спричинити себе бути проголошеним головою, а потім паном Церкви, і врешті решт цілого світу, і просто Богом на землі, аж до того, що відважився навіть віддавати накази навіть ангелам на небі.
- А коли відділити вчення Папи від Святого Письма чи поставити його і звірити зі Святим Письмом, то виявляється [чітко видно], що вчення Папи, в найкращому випадку, виведене із імперського та поганського закону, і як показують декреталії, має справу з політичними питаннями і рішеннями чи правами. Навіть більше, воно навчає про церемонії щодо церков, одягу, їжі, людей і [подібних] легковажностей, показовостей та сміхотворностей без міри, але в усьому цьому немає нічого від Христа, віри і заповідей Божих. Нарешті, це ніщо інше, як сам диявол, бо над Богом і проти Бога він нав'язує [і розповсюджує] свої [папські] брехні про меси, чистилище, чернецьке життя, власні діла і [вигадані] божественні поклоніння (бо це - правдиве папство [на кожному з цього все Папство засноване та стоїть]), і засуджує, убиває і торгує всіх християн , які не вихваляють і не шанують цих гидот [Папи] над усе. Тож наскільки ми не можемо поклонятися самому дияволові, як Господ еві і Богові, так ми і не можемо зносити його (диявола) апостола, Папу, чи Антихриста в його правлінні головою чи паном. Бо обманювати та вбивати, і знищувати тіло та душу навіки, ось в чому насправді полягає його папське правління, як я дуже чітко показав у багатьох книгах.
- У цих чотирьох статтях вони матимуть достатньо для засудження на Соборі, бо не можуть вони поступитися і не поступляться нам навіть найменшим пунктом у жодній із цих статей. В цьому ми повинні бути впевнені, і надихати себе [бути готовими та стверджуватися] надією на те, що Христос, наш Господь напав на Свого противника, і Він доведе це до кінця [гнатиметься за ним і знищить його] і Своїм Духом, і приходом. Амінь.
- Бо на Соборі ми стоятимемо не перед Імператором чи світською владою, як в Аугсбурзі (де Імператор видав наймилосердніший едикт, і звелів, щоби справи були вислухані ласкаво [та безсторонньо]), але [ми з'явимося] перед Папою і самим дияволом, який нічого не має наміру вислуховувати, а просто [як справу публічно оголошено] засуджувати, вбивати та змушувати нас до ідолопоклонства. Отже, ми не повинні тут цілувати його ніг і казати: "Ви, - милостивий пан," але так сказати, як ангел в Захарії 3, 2 сказав Сатані: "Господь буде картати тебе, сатано!"
"Благодать вам та мир нехай примножиться в пізнанні
Бога й Ісуса, Господа нашого!" (2 Петра 1:2).
Українська Лютеранська Церква.
Copyright
Rev. Pavlo Bohmat
При використанні матеріалів цього сайту робіть ланки на нього.
При використанні матеріалів цього сайту робіть ланки на нього.